לפרטים נוספים
במסגרת שירותי "אנגלית בכיף" אני מלמדת תלמידים רבים שצריכים שיפור וחיזוק בשפה האנגלית. אני מלמדת מגוון גילאים: מכיתה א' לרכישת קרוא וכתוב ועד סיום כיתה ט'.
במסגרת אבחוני סטטוס רבים שאני עורכת לכל תלמיד לפני שנכנסים ל"תכנית עבודה", אני בודקת לו את תשתיות הבסיס, אוצר מילים וידע דקדוקי.
עם השנים גיליתי, שלתלמידים בגילאי ביה"ס היסודי ובחטיבת הביניים יש מכנה משותף והוא חוסרים רבים בידע של הבסיס. יש ילדים רבים שלא שולטים במגוון צלילי אותיות הניקוד ויש רבים אחרים שלא מכירים את 44 צירופי האותיות הקיימים בשפה ומגוון צליליהן. ולמה זה חשוב? מכיוון, שכדי להגיע להבנת הנקרא נדרשת קריאה שוטפת ומדויקת. ללא היכרות עם כל תשתית הבסיס שציינתי להלן, אין אפשרות להבין את הנקרא! לשם כך, לריסה ואני פיתחנו את ערכת FUNGLISH המאפשרת למידה חוויתית ואיכותית ללא צורך במורה פרטי.
בנוסף, יש תלמידים שזקוקים לתגבור משמעותי ברכישת אוצר המילים. חשוב לי בהקנייה לשייך כל נושא למציאות הקשורה לעולם הילדים והנוער. תלמיד שמבין למה כדאי לו ללמוד ולהכיר מגוון מילים בנושאים רבים שישתמש בהם, ישתף פעולה, ישקיע ומכאן התוצאות.
מכיתה ה' הילדים מתחילים ללמוד את כללי הדקדוק בשפה האנגלית. אני מגלה שאינם מבחינים בין מבנה משפט תיאורי למבנה משפט עם פועל, ובכלל, יש זמנים רבים באנגלית והילדים לא מבינים באמת מתי צריך להשתמש באיזה זמן. לכן, גם כאן, חשוב לי מאוד לקשר זאת למציאות כדי שיבינו קודם כל, למה הם צריכים כל זמן ובהתאם מתי להשתמש בזמנים. לכן, הנוסחאות של הזמנים יילמדו רק בהמשך, לאחר הבנת השימוש בהם.
בגילאי חטיבת הביניים, אני נותנת אסטרטגיות למידה למגוון נושאים הנדרשים מהתלמידים שלצערי, לא כולם נלמדים בבתי הספר. למשל: כיצד פותרים משפטי השלמת מילים, שיטות לפתירת UNSEEN בזמן מוגבל ועוד.
יחד עם זאת, איני מאמינה שצריך להשאר עם מורה פרטי לכל אורך שנות הלימוד בבית הספר. לאחר שממלאים את בסיסי הידע, ולאחר הקניית הכלים לפתירת טקסטים והתמודדות עם המבנים הדקדוקיים, יש הצלחה בתהליך ויש מקום להפרד. הביטחון העצמי ותחושת המסוגלות של הילד ביכולותיו מתחזקות וזה הזמן להוכיח לעצמו שעם השקעה בבית הוא יכול לעמוד בזכות עצמו.
זמן של חופש הוא זמן מעולה להשלמת פערים מחד, ולשיפור וחיזוק נושאים שהילד אינם שולט בהם.
אני תמיד אומרת לתלמידיי שמשפה אסור לקחת חופש גדול, כי מחקרים מראים שלאחר חודש של אי התעסקות בשפה יש רגרסיה. רוב התלמידים אכן מבינים ולומדים גם בחופש כדי שבמסגרת ההכנה לשנה הבאה, הם יוכלו לקצור את הפירות בתחילת השנה. מדוע?
כי בדרך כלל, בכל שנה, אחרי החגים, יש בחטיבת הביניים מבחן פתיחת שנה על היקף החומר הנלמד בשנה הקודמת. לילדים ניתנת הזדמנות נוספת להוכיח שהם שיפרו את הרמה וכך, לעתים יש תנודתיות לטובה בין ההקבצות. דבר זה מהווה תמריץ לילדים להשקיע בחופש הגדול באנגלית ולשפר תשתיות בסיס, אוצר מילים, קריאה וכתיבה, הבנת נקרא והבנת הכללים הדקדוקיים.
לפני שאני מקבלת תלמידים חדשים, אני עושה להם אבחון סטטוס כדי לבדוק ידע נרכש בתשתיות בסיס, אוצר מילים וידע דקדוקי לפי שכבת הגיל של הילד. אני בודקת במה הילד שולט היטב, שולט חלקית ולא שולט בכלל. התוצאה שיוצאת מהווה תכנית עבודה להשלמת החוסרים לילד.
ילדים רבים מגיעים בחופש הגדול ללמוד.
אני מאמינה בלמידה חוויתית בגילאים הצעירים, למידה המשלבת משחקים, מגרה את הסקרנות ומאתגרת כל ילד לפי רמתו ויכולותיו.
בגילאי חטיבת הביניים אני מאמינה שיש להעניק לילדים אסטרטגיות למידה בנושאים הנדרשים מהם בבחינות, כגון: דרכי פתירת UNSEEN בזמן מוגבל, השלמת משפטים על פי תפקידי המילים (שם עצם, שם תואר, תואר הפועל, פועל ועוד) והבנת המבנים הדקדוקיים והצורך בהם בהקשר למציאות.
ברגע שילד מבין למה כדאי לו לדעת את השפה, במה זה יעזור לו ביום יום, ובהמשך, אני מאמינה שזה יוצר אצלו מוטיבציה ואפילו בחופש מספר התלמידים שמגיעים ללמוד מעיד על כך שזה נכון.
אז נצלו את זמן החופש הגדול כדי לעשות אבחון סטטוס לבדיקת ידע נרכש ולקבלת המלצות להשלמת החוסרים.
אם הילד מתחיל לרכוש את השפה, אין צורך לחפש מורה פרטי. ערכת FUNGLISH נותנת מענה לכך. למידה חדשנית חוויתית בהליך רישום פטנט עולמי על שיטת הלימוד ועל אפליקציה לשמיעה מדויקת של הגיית המילים.
אם הילד לומד בחטיבת הביניים, מתן אסטרטגיות לקראת שנת הלימודים הבאה תעזור להתחיל את השנה ברגל ימין.
איזה אתגר מהנה לקבל תלמידים מחוננים! לא משנה הגיל שלהם, אני מאוד מתחברת אליהם. לילדים אלה יש חשיבה אחרת ולכן, האתגר שלי כמורה הוא שונה. הם קולטים בקלות את החומר הדידקטי ויחד עם זאת, הם זקוקים לגירויים אחרים.
התלמיד המחונן הראשון שלי הגיע בעקבות חוסר השקעה בלימודים.
ילד קסם שחשב שאם הוא מחונן מותר לו לנוח על זרי הדפנה.
אז לימדתי אותו הרגלי למידה, לימדתי איך להתארגן ואיזה חשיבות יש לסדר בלימודים. הילד מאוד אהב את להקת Beatles, כן, שמעתם נכון.
אז כחלק מהשיעורים הוא התבקש לתרגם שירים שלהם וללמד אותי באופן יצירתי. לזה הוא חיכה כל שיעור. הוא יכל לעשות זאת, רק במידה והכין את כל שאר המטלות הלימודיות ועמד בהן בהצלחה. ואין זה פלא, שהוא עמד בהן בהצלחה.
לכל ילד מחונן, צריך למצוא את הדרך שתאתגר אותו בלמידה. אלה ילדים שנוטים פחות להשקיע וחשוב לדרוש מהם.
מאפיין נוסף שזיהיתי בקרב ילדים אלה, שאוצר המילים אמנם הוא לרוב נקודת חוזק עבורם, אך הבנת המבנים הדקדוקיים בשפה והכללים לא מוכרים להם בדיוק כמו לשאר הילדים. לכן, עם זיקה למציאות, חשוב להסביר להם מתי משתמשים בכל אחד מהזמנים, במה זה יעזור להם בחיים. ומכאן, ההתגייסות והמוטיבציה מגיעים והתוצאות בהתאם.
ילדים מחוננים הם אתגר קסום. ושוב, אני מאמינה גם שאצלהם אפשר לחזק את החוליות הרופפות ולשחרר אותם לדרכם עם בטחון עצמי רב יותר בידיעת השפה.
הוראה מותאמת היא הדובדבן שבקצפת שאני זוכה לעשות באופן יומיומי.
למה? כי אני מלמדת ילדים מתקשים בגילאי ביה"ס היסודי וחטיבת ביניים, ילדים מאובחנים עם הפרעת קשב ולקויות למידה שונות.
אני מאמינה שכל ילד יכול להצליח לרכוש את השפה, להבין אותה ולהעמיק בה, בזמן הנכון (כשהוא פנוי ללמידה) ובזכות שיטה שתתאים לו אישית. לכן, אני מעדיפה להשתמש בצמד המילים "הוראה מותאמת" על פני "הוראה מתקנת". לא צריך לתקן, צריך להראות את הדרך הנכונה והמותאמת לכל ילד על פי הקשיים שלו, כדי שיצמח מזה ויגלה הבנה, פתיחות וסקרנות בשפה.
במכללת לוינסקי למדתי אבחון דידקטי והוראה מותאמת לכיתות גן- י"ב.
אני פוגשת מידי יום, ילדים עם קשיים שונים, שיש להם חוסרים רבים בתשתיות הבסיס. אחת הסיבות לפיתוח של ערכת FUNGLISH נובעת מהחלום שלי לעזור לילדים רבים ללא צורך במורה פרטי. אז כשמדובר ברכישת קרוא וכתוב בשפה, אפשר לרכוש אותה בעזרת הערכה הייחודית בארץ שנותנת מענה לכך.
כשאני מקבלת תלמיד עם קשיים, לאחר אבחון סטטוס, הבודק את הידע הנרכש שלו, אני יכולה להתאים לו את שיטת הלימוד שתקדם אותו. למשל: ילדים עם הפרעת קשב צריכים עזרה בתחום הרגשי (לחזק משמעותית את תחושת חוסר הביטחון שלהם ביכולתם להצליח) ויש להם קושי רב בתפקודים ניהוליים (ארגון זמן, מציאת זמן מוגדר לתרגול ולהכנת השיעורים, הרגלי למידה נרכשים). גם כאן, אנחנו יוצרים תכנית עבודה והמשפחה מתגייסת למען הילד כדי לעזור לו לשנות את ההרגלים הנדרשים.
אצל ילדים עם לקויות למידה, חשוב לי מאוד לאתר את האינטיליגנציה הדומיננטית של הילד וללמד את הילד עפ"י הדרך המיטבית בה יוכל להצליח.
כמו כן, אני נותנת לילדים "תומכי זיכרון" לכל מקצועות הלימוד כדי לעזור להם לזכור פרטים (שימוש במרקרים, סכמות, גרפים וציורים).
איזה בונוס זה עבורי להכין ילדים צעירים ונוער לקראת שליחות.
מה עושים בהכנה כזו?
ילדים צעירים מרחיבים משמעותית את אוצר המילים, יש לי תכנית שבנויה מקטגוריות של נושאים שימושיים בהם ייתקלו הילדים בחיי היום יום. המטרה היא "לרכך את הנחיתה" בתחילת הדרך. האמת היא, שלילדים בגיל הרך המוח מאוד גמיש וכן אנו אומרים שהם "קולטים כמו ספוג". להם הכי קל במעבר לארץ אחרת. הם מקבלים בדרך כלל שינויים באופן טבעי וקל.
ילדים בגילאי בי"ס היסודי רוכשים אצלי בתהליך מואץ את הקריאה והכתיבה באנגלית בעזרת ערכת FUNGLISH , ערכה חוויתית עם משחקים, ספרוני לימוד קצרצרים עם משימות קצרות (כי חשוב מאוד לכתוב בזמן שרוכשים שפה), משחקי קלפים, משחקי לוחות ואפילו חיבור לאפליקציה לשמיעה מדויקת של הגיית המילים.
בגילאי חטיבת הביניים, אני מלמדת בו זמנית גם את הרחבת אוצר המילים על פי קטגוריות שונות, וגם מנגישה את כללי הדקדוק בהתאם לשימוש שלהם. חשוב לי שידעו מתי הם צריכים להשתמש בכל אחד מהזמנים, ולתת להם את נוסחאות השימוש השונות במשפטי חיוב, שלילה ושאלה במחברת מאורגנת. דבר זה מסייע להם כשהם שם. לא בכל מדינה מלמדים את הכללים הדקדוקיים וחשוב לי לצייד אותם בכל הכלים שיעזרו להם גם שם.
בגילאים אלה אין מקום ללימוד חוויתי, הלימוד דידקטי, מעמיק, למידה משמעותית מתוך רצון בפרק זמן קצר לרכוש כמה שאפשר יותר בכל תחום.
זוהי זכות גדולה עבורי להכין ילדים ונוער לשליחות ולקבל פידבקים בהמשך שהם קיבלו יסודות שעוזרים להם גם במשך השהות שם.