הי, למדתי במכללת לוינסקי אבחון דידקטי. סיימתי את לימודיי בהצלחה ובמסגרת התעודה שקבלתי אני מוסמכת גם ללמד הוראה מותאמת (מתקנת) בקריאה, כתיבה וחשבון בכיתות גן-י"ב.
מתוך לימודי האבחון, ומתוך הניסיון הרב שצברתי במהלך השנים, החלטתי ליצור מוצר חדש למען הילדים. מוצר זה נקרא "אבחון סטטוס".
איני מזלזלת בחשיבות האבחון הדידקטי. במקרים שהוא נחוץ, הוא מלמד על החוזקות של הילד, על יכולות החשיבה, על פוטנציאל הלמידה ועל חולשותיו.
אני בחרתי להפוך את לימודי האבחון למוצר פרקטי עבור התלמידים שאני מקבלת מידי יום.
החלטתי שיש בי את היכולת לאבחן ילד בזמן של שיעור בודד (כ-45 דקות) ולעמוד על יכולותיו מבלי שאני יודעת לגביו ידע קודם. מקבלת כל ילד כ"דף חלק", מבקשת מההורים לא לספר לי מראש על קשיים, אבחונים שנעשו, או לקבל כל מידע אחר.
במהלך השיעור, אני בודקת לילדים שסיימו שנה ראשונה של רכישת השפה האנגלית ועד תלמידים בסיום כיתה ט' שלוש קטגוריות עיקריות: תשתיות בסיס, אוצר מילים נרכש בהתאם לשלב שבו נמצא הילד וידע דקדוקי.
לפרטים נוספים
בנוסף, כמאבחנת, אני שמה לב גם לאחיזת עפרון- האם היא תקינה, רמזים להפרעת קשב, האם יש צורך בהפניה לבדיקת ראיה או שמיעה ומשתפת את ההורים גם במידע חשוב זה.
אני מגייסת את הילד לכל שיעור שכזה. מסבירה לו שאני מתכוונת לבדוק את ידיעותיו בשפה האנגלית. "כאילו" חודרת למוח שלו כדי להבין מה הוא יודע ובמה הוא מתקשה. אני שואלת שאלות קלות, בינוניות וקשות. כמו כן, אני מסבירה לו שאני מבקש לא להתבייש. לפעמים צריך לומר הרבה פעמים את המילים "לא יודע" וזה לא נעים לילד. אז אצלי בחדר העבודה הכל נעים. מותר לא לדעת ותמיד צריך לומר את האמת. כך, הילד מתגייס, משתף פעולה ולא מהסס לענות לי על כל השאלות.
חשוב לי בכל סוף שיעור לשקף לילד את מצבו. במה הוא שולט היטב, במה שולט חלקית ובמה לא שולט כלל. תוצאות אבחון הסטטוס מהוות תכנית עבודה לכל מורה באשר היא, בן אם היא מורה להוראה מתקנת ובין אם לאו. כמובן, השיקוף נעשה ליד ההורה לשם התייחסות רצינית לילד. תמיד אמצא את המחמאות והחיזוקים החיוביים לכל אחד. אם יש צורך בשיחה נוספת עם ההורה עקב קשיים משמעותיים, אעשה זאת ללא ידיעת הילד. עדיין, חשוב לי מאוד לציין, שאת המצב האמיתי אני משקפת בשיחת סיום השיעור להורה ולילד ורק במקרים מאוד מסוימים אני מדברת בנוסף עם ההורה.
איני מאמינה, שאפשר לקבל תלמיד לשיעורים פרטיים ולהתחיל ישר ללמד מהחומר של אותה הכיתה. קודם לכן, יש למלא לכל ילד את החוסרים הקיימים ואז להוסיף את התכנים הרלבנטיים של אותה שנת לימודים.
בהתאם לתוצאות אני ממליצה על כמות השיעורים הנדרשת וטיפולים או בדיקות אם יש בהן צורך.
זהו מוצר ייחודי בארץ שאני פיתחתי. הורים רבים מגיעים אלי ממקומות שונים בארץ כדי לבדוק את הידע הנרכש של ילדיהם ולצאת לדרכם לחפש את המורה שישלים לילדם את החוסרים.
אני מאמינה, שכל ילד צריך לדעת מה מצבו הלימודי וילד שיש לו מוטיבציה ורצון להצליח הוא ילד שיתגבר על החוסרים והקשיים ויצליח באנגלית.